49ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ
ΑΝΕΜΟΣ
ΟΜΗΡΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΑ ΑΝΕΜΩΝ
ΘΑΛΑΣΣΑ
ΡΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ -
ΡΕΥΜΑΤΑ ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ -
ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ
ΣΥΝΝΕΦΑ
ΟΜΙΧΛΗ
ΚΑΤΑΚΡΗΜΝΙΣΜΑΤΑ
ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ -
ΟΥΡΑΝΙΟ ΤΟΞΟ -
ΚΑΥΣΩΝΑΣ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
ΕΤΗΣΙΑ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ 2018
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τη στιγμή που ο άνθρωπος κινείται με ιλιγγιώδη ταχύτητα προς την κατάκτηση του μέλλοντος, είναι αναγκαίο, περισσότερο από κάθε άλλη φορά, να αναλογισθεί το παρελθόν για να διαπιστώσει και σε άλλες φάσεις του ανθρώπινου βίου τη δημιουργική του ικανότητα. Η ενημερωτική αυτή αναδρομή στο έπος της Ιλιάδας και της Οδύσσειας είχε σκοπό να παρουσιάσει τα σημαντικότερα μετεωρολογικά στοιχεία, που αναφέρονται μέσα στο έπος αυτό.
ΙΛ. Ξ 392-402 Μτφ. Ν. Καζαντζάκη Ι.Θ. Κακριδή
ἐκλύσθη δὲ θάλασσα ποτὶ κλισίας τε νέας τε
ποντόθεν ὀρνύμενον πνοιῇ Βορέω ἀλεγεινῇ·
ὅσση ἄρα Τρώων καὶ Ἀχαιῶν ἔπλετο φωνὴ |
Κι η θάλασσα μεμιάς τ᾿ Αργίτικα πλημμύρισε καλύβια
όσην οι Τρώες κι οι Αργίτες έβγαλαν φωνή, καθώς χιμούσαν |
Σκηνές μάχης μεταξύ Τρώων και Αχαιών. Αρχαϊκός μελανόμορφος αμφορέας.
Ρώμη, Συλλογή
Basseggio
(αντίγραφο).
Τις πολλαπλές και συχνά τόσο αντιφατικές «φαινομενικά» δυνάμεις της φύσεως, πρώτοι οι Έλληνες, τις είχαν ενσαρκώσει σε θεούς, επειδή η λογική τους δεχόταν πως οι θελήσεις των θεών κυβερνούν ή φαίνονται να κυβερνούν τον κόσμο. Όμως, διαπιστώνει κανείς ότι στις θελήσεις αυτές ενυπάρχει η θέληση του ανθρώπου να κατορθώσει, με την τάξη, με τον νόμο και την επιστήμη, να ταξινομήσει και να χρησιμοποιήσει τις δυνάμεις αυτές, έτσι ώστε να μετατρέψει τα φαινόμενα της φύσεως σύμφωνα με τη δική του θέληση, που τελικά θριαμβεύει.
'Όταν διαβάζει κανείς τους διάφορους μύθους της Δημιουργίας, αμέσως του έρχονται στο νου οι διαδικασίες και τα στάδια της Γεωλογικής Ιστορίας. Οι απόγονοι της Γης, οι Τιτάνες, οι Γίγαντες, οι Κύκλωπες, οι Εκατόγχειρες, αφετηριακές φάσεις τού μύθου, πρέπει να ήταν μορφές όχι πολύ διαφορετικές μεταξύ τους. Πρόκειται για μυθοπλασίες, που προσωποποιούν έμμεσα γνωστά φυσικά σώματα και φαινόμενα, όπως η χέρσος, η θάλασσα, τα όρη, οι ποταμοί, ο ήλιος και η σελήνη, η ημέρα και η νύχτα.
Όσον αφορά στον μονόφθαλμο Κύκλωπα Πολύφημο, για τον οποίο μίλησε ο Όμηρος στην Οδύσσεια, ο μύθος αναφέρει ότι ο γιος του Ποσειδώνα και της νύμφης, Θόωσας φυλάκισε τον Οδυσσέα και μερικούς άνδρες του σε μια σπηλιά. Από αυτούς, όσοι δεν φαγώθηκαν από τον Κύκλωπα, δραπέτευσαν, αφού πρώτα τον τύφλωσαν και βγήκαν από τη σπηλιά μαζί με τα πρόβατα και τις κατσίκες του, όταν ο Κύκλωπας άνοιξε την είσοδο της σπηλιάς το πρωί. Έτσι ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του μπήκαν στο πλοίο τους και απομακρύνθηκαν να γλιτώσουν. Ο Πολύφημος έριξε ένα βράχο στη θάλασσα το οποίο δημιούργησε ένα μικρό τσουνάμι και έστειλε πίσω το πλοίο και τους συντρόφους του Οδυσσέα στην ακτή.
Ο Πολύφημος πετάει βράχο στο πλοίο του Οδυσσέα. Böcklin, Arnold, 1896, λάδι και τέμπερα σε μουσαμά. Βοστόνη, Μουσείο Καλών Τεχνών
ΟΔ. ι 480-486 Μτφ. Ν. Καζαντζάκη Ι.Θ. Κακριδή
«ὣς ἐφάμην, ὁ δ᾿ ἔπειτα χολώσατο κηρόθι μᾶλλον, |
Είπα, κι ως πιότερο του φούντωσε στα στήθη η οργή, ξεκόβει |
Αυτό το φαινόμενο μας θυμίζει την πτώση βράχων στο Ναυάγιο της Ζακύνθου στη θάλασσα, προκαλώντας έντονο κύμα που είχε ως αποτέλεσμα να αναποδογυριστούν βάρκες και να προκληθούν υλικές ζημιές σε αυτά.
Μελετώντας τον Όμηρο βλέπει κανείς όλα αυτά τα φυσικά φαινόμενα που συνέβαιναν εκείνη την εποχή και που σχεδόν ισχύουν σήμερα και αναρωτιέται γιατί οι άνθρωποι δεν συνετίζονται και να παίρνουν μέτρα προστασίας στην εποχή του εικοστού πρώτου αιώνα; Και τι κάνει η πολιτεία γι αυτά;
Σφραγιστικό δακτυλίδι 15ος πχ αιώνας Αρχαιολογικό μουσείο Αθηνών