49ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΤΕΥΧΟΣ 17

ΠΡΟΛΟΓΟΣ    -    ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ      -  ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΣΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ     -   ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΤΗ ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΑΓΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ     ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ     -    ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ  ΑΛΛΑΓΗ    -   ΕΤΗΣΙΑ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ 2020    -   ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ    ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ   -  ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

 Θετικά στο Αστικό περιβάλλον περιοχής

   Η συνοικία του Αγίου Ελευθερίου έχει βασικό οδικό άξονα  την Αχαρνών. Έτσι η σύνδεση της συνοικίας γίνεται εύκολη με τις αστικές συγκοινωνίες: 

 

ΑΘΉΝΑ - ΆΓ. ΑΠΌΣΤΟΛΟΙ

Αθήνα - Σκάλα Ωρωπού

Β9

Χαλκοκονδύλη - Μεταμόρφωση - Ν. Κηφισιά

024

Αγ. Ανάργυροι - Στ. Κάτω Πατήσια

500

Κηφισιά – Πειραιάς (Νυχτερινή Σάββατο-Κυριακή)

755

Αχαρναί - Κ. Μύλος - Στ. Κάτω Πατήσια

703

Πειραιάς - Αγ. Ανάργυροι - Αγ. Ελευθέριος

421

Αγ. Παρασκευή - Αγ. Ανάργυροι

619

Μεταμόρφωση - Ν. Φιλαδέλφεια - Στ. Άνω Πατήσια

444

Στ. Ειρήνη - Γαλάτσι - Στ. Άνω Πατήσια

Α8

Μαρούσι - Ν. Ιωνία - Πολυτεχνείο

605

Περισσός - Άνω Πατήσια

   Επίσης γίνεται σύνδεση με το Τρόλεϊ 6 Ιπποκράτους -Νέα Φιλαδέλφεια.

troley.jpg

Τρόλεϊ 6

  Όμως στις 4 Αυγούστου του έτους 1961 εγκαινιάστηκε και ξεκίνησε τη λειτουργία του ο ομώνυμος σταθμός της Γραμμής 1 του Μετρό, γεγονός χάρη στο οποίο η περιοχή συνδέθηκε με το κέντρο της Αθήνας, τον Πειραιά και την Κηφισιά, όπου τέθηκαν οι βάσεις για τη διαμόρφωσή της.

Ο σταθμός Άγιος Ελευθέριος στην σημερινή του μορφή έγινε το 2004.

  Η πρόσβαση στις παραπάνω συγκοινωνίες γίνεται από τους κατοίκους το πολύ μέχρι 10 λεπτά περπάτημα.

  Στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το δίκτυο συγκοινωνιών της Αθήνας, όπως και αυτό των περισσοτέρων Ευρωπαϊκών πόλεων, ήταν ολοκληρωτικά κατεστραμμένο. Στο κέντρο της Αθήνας υπήρχαν τα υπολείμματα ενός απαρχαιωμένου συστήματος τραμ, το οποίο χρειαζόταν επιδιόρθωση ή αντικατάσταση. Η μοναδική γραμμή Μετρό ξεκινούσε από το λιμάνι του Πειραιά και συνέχιζε βόρεια, μέσω της Πλατείας Ομονοίας, – την καρδιά του εμπορικού κέντρου της Αθήνας – μέχρι την πλατεία Αττικής. Τα λεωφορεία και τα ταξί που κυκλοφορούσαν την περίοδο πριν τον πόλεμο ήταν σχεδόν ανύπαρκτα, καθώς τα περισσότερα οχήματα ή είχαν επιταχθεί από τις δυνάμεις κατοχής ή είχαν καταστραφεί.

AM_Mesa_Metaforas_Athina_LG.jpg

Σταθμός Πειραιά

  Έτσι ο ιδιοκτήτης ενός λεωφορείου, που στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν και ο οδηγός του, αναλάμβανε την ευθύνη της λειτουργίας και της συντήρησης του οχήματος σε καθημερινή βάση. Σ’ αυτή την προσπάθεια υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση και τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια η επένδυση σε λεωφορείο ήταν ιδιαίτερα προσοδοφόρα.

  Καθώς άρχισε ο κόσμος να συρρέει προς την Αθήνα, αναζητώντας περισσότερες ευκαιρίες εργασίας από αυτές που παρουσιάζονταν στην επαρχία, η ζήτηση για συγκοινωνίες αυξήθηκε κατακόρυφα.

  Προβλήματα που συνδέονταν με την ανεξέλεγκτη ιδιωτική πρωτοβουλία οδήγησαν στην ίδρυση των “ΚΤΕΛ”, του φορέα ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τη διαχείριση και το συντονισμό των λεωφορείων. Ο φορέας των ΚΤΕΛ, αν και κάπως δυσκίνητος, λειτούργησε καλά και οι υπηρεσίες που προσέφερε στο θέμα των συγκοινωνιών στις δεκαετίες του 1950 και 1960 ήταν αρκετά ικανοποιητικές. Το 1965 κορυφώθηκε η χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών στην Αθήνα, ενώ σημειώθηκε ρεκόρ επιβατικής κίνησης.

  Κατά την περίοδο αυτή σημειώθηκαν και άλλες σημαντικές αλλαγές στο δίκτυο των αστικών συγκοινωνιών. Τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία πρωτοεμφανίσθηκαν στον Πειραιά το 1949 και στην Αθήνα το 1953. Μέχρι το 1961 όλες οι τοπικές γραμμές τραμ στην Αθήνα και τον Πειραιά αντικαταστάθηκαν από ηλεκτροκίνητα ή πετρελαιοκίνητα λεωφορεία.

  Στο μεταξύ έγινε ένα ξεκίνημα για την ανάπτυξη ενός συστήματος Μετρό στην ευρύτερη Περιφέρεια Αθηνών. Η υφιστάμενη γραμμή που συνέδεε τον Πειραιά με την Αθήνα είχε τις ρίζες της στον πρώτο ατμοκίνητο σιδηρόδρομο της Ελλάδος, ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία το 1869. Η γραμμή αυτή επεκτάθηκε το 1894 από το Θησείο μέσα από το Μοναστηράκι προς την Ομόνοια, ηλεκτροδοτήθηκε και το 1904 μετατράπηκε σε έναν από τους πρώτους σιδηρόδρομους Μετρό της Ευρώπης. Το 1926 η γραμμή επεκτάθηκε από την Ομόνοια μέσω Βικτώριας προς την Πλατεία Αττικής. Τρεις δεκαετίες αργότερα το Μετρό επεκτάθηκε, μέσω μιας εγκαταλελειμμένης γραμμής ατμοκίνητου σιδηρόδρομου πλάτους ενός μέτρου, φθάνοντας το 1956 στη Νέα Ιωνία και το 1957 στη μέχρι σήμερα βορειότερη αφετηρία του, στο Σταθμό της Κηφισιάς.

AM_Monastiraki_HSAP_1895_LG.jpg

Μοναστηράκι 1895

  Το κράτος ίδρυσε το 1978 τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών, ο οποίος απετέλεσε ένα ανεξάρτητο κρατικό φορέα που είχε σαν σκοπό το συντονισμό και την υποστήριξη των τριών  εταιρειών συγκοινωνιών ΗΛΠΑΠ (Ηλεκτροκίνητα Λεωφορεία Πειραιώς-Αθηνών και Προαστίων), ΗΣΑΠ (Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών-Πειραιώς), ΕΑΣ (Εταιρεία Αστικών Συγκοινωνιών). 

  Από το Δεκέμβριο του 1998 οι Αστικές Συγκοινωνίες της περιοχής Αθηνών-Πειραιώς και Περιχώρων μπαίνουν σε νέα φάση. Ο σχεδιασμός, ο προγραμματισμός, η οργάνωση, ο συντονισμός, ο έλεγχος, και η παροχή του Συγκοινωνιακού Έργου όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς ανήκουν στον Ο.Α.Σ.Α.

  Στο μεταξύ η κατασκευή των Γραμμών 2 και 3 του Μετρό Αθήνας εξελίσσεται κανονικά όλα αυτά τα χρόνια και τον Ιανουάριο του 2000 τίθεται σε λειτουργία το πρώτο τμήμα του έργου: η Γραμμή 2 «ΣΥΝΤΑΓΜΑ-ΣΕΠΟΛΙΑ» και η Γραμμή 3, «ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ-ΣΥΝΤΑΓΜΑ», συνολικού μήκους 13 χλμ. με 14 Σταθμούς. Το Μετρό της Αθήνας αποτελώντας ένα από τα σημαντικότερα συγκοινωνιακά έργα και το πλέον προσφιλές δημόσιο μέσο μεταφοράς στο Λεκανοπέδιο συνεχίζει να επεκτείνεται με γοργούς ρυθμούς.

  Σήμερα η πρωτεύουσα διαθέτει συνολικά 3 γραμμές Μετρό 83 χιλιομέτρων με 65 σταθμούς  (μαζί με το κοινό τμήμα του Προαστιακού) καλύπτοντας ένα σημαντικό μέρος της πόλης, αλλά όχι το μεγαλύτερο.

1024px-1252.jpg

Μετρό 3ης Γενιάς

EHGritaly_120304-06_(Athens_suburban_train).JPG

Προαστιακός

   Η γειτονιά των Τριών Γεφυρών έχει  οδικό άξονα και την Λιοσίων όπου έχει πρόσβαση στο κέντρο και με τις συγκοινωνίες Καματερού, Άνω Λιοσίων, Πετρούπολης κλπ. Επίσης βρίσκεται πιο κοντά στο σταθμό Κάτω Πατησίων. Επίσης μέρος της γειτονιάς Κουκλάκι και μέρος της γειτονιάς Αγίου Ελευθερίου βρίσκεται πιο κοντά στο σταθμό  Άνω Πατήσια.

   Οι συγκοινωνίες αυτές  και οι οδικοί άξονες δίνουν την δυνατότητα στους κατοίκους της περιοχής να έχουν γρήγορη πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας (Ομόνοια, Εξάρχεια, Μεταξουργείο, Κολωνάκι, Αμπελόκηποι, Λυκαβηττός, Βάθη, Κουντουριώτικα, Ακρόπολη, Σύνταγμα, Μοναστηράκι, Θησείο, Πλάκα).

xartis-metro-athena-aerodromio-stathmoi-metero-athina.jpg

Μπορούν να δουν τους Αρχαιολογικούς χώρου και Μουσεία:

Ακρόπολη

DSCN1940.JPG

Παρθενώνας

 

DSCN1905.JPG

Στην νότια πλευρά της Ακρόπολης

Πλάκα

Ρωμαϊκή Αγορά. Στο δυτικό άκρο της Πλάκας, περιλαμβάνει έναν οκτάγωνο πύργο με διαφορετική θεότητα στην κάθε πλευρά, και τα μνημεία της αρχαίας αγοράς.

Αρχαία Αγορά.  Στο δυτικό άκρο της Πλάκας, διασχίζουμε την οδό Ανδριανού δυτικά της Βιβλιοθήκης του Ανδριανού. Ο Ναός του Ηφαίστου του 5ου π.χ. αιώνα βρίσκεται εδώ, η Στοά του Αττάλου έχει μετατραπεί σε μουσείο με ευρήματα από της περιοχή της αγοράς. Κοντά στην αγορά βρίσκεται και μια από τις αρχαιότερες εκκλησίες της Αθήνας, οι Αγίοι Απόστολοι του 11ου αιώνα.

Μουσεία

DSCN8178.JPG

Αρχαιολογικό Μουσείο

 

  Στο κέντρο της Αθήνας υπάρχουν Διοικητικές Υπηρεσίες, Εμπορικά καταστήματα, Ψυχαγωγία, Ξενοδοχεία κλπ. , όπου πολλοί  εργάζονται σε αυτά, αλλά και πολλοί  έρχονται  σε οικονομικές συναλλαγές.

 Επίσης ο σταθμός του Μετρό 1 συνδέει τον Άγιο Ελευθέριο με Πειραιά, ένα άλλο Εμπορικό κέντρο και το κύριο Λιμάνι.

 Επίσης λόγω των μέσων μαζικής μεταφοράς η περιοχή συνδέεται με όλη την Αθήνα.

Βέβαια οι περισσότερες οικογένειες της περιοχής διαθέτουν ιδιωτικής χρήσεως αυτοκίνητα, όπου μπορούν να μεταφερθούν στα μέρη που τους ενδιαφέρουν.

  Στην περιοχή του Αγίου Ελευθερίου υπάρχουν άλλοι δύο με τρείς οδικοί άξονες η Τσούντα συνέχεια της Σαρανταπόρου, η Βικέλα συνέχεια της Καυτατζόγλου και η Νιρβάνα οι οποίες οδηγούν στην Εθνική Οδό. Έτσι η πρόσβαση για την Αττική οδό, για την Εθνική οδό Αθηνών -Λαμίας, τον Πειραιά και την Ολυμπία οδό είναι  εύκολη.

DSCN0386

Τσούντα

  Η περιοχή διαθέτει ένα πολύ ενδιαφέρον οικιστικό απόθεμα από μονοκατοικίες, που ανασύρουν μνήμες από τις εποχές που ήταν ακόμα εξοχικός προορισμός, αλλά οπωσδήποτε δεν διέφυγε της επέλασης της πολυκατοικίας της ανοικοδόμησης του ’70 και του ’80, αποτελώντας ενιαίο χώρο με τα πυκνοκατοικημένα Κάτω Πατήσια.

  Το μοντέρνο κίνημα κάνει την εμφάνισή του αραιά στον Άγιο Ελευθέριο  Στην περιοχή μεταξύ των γραμμών του τρένου και Κάτω Πατησίων συναντάμε πολύ ιδιαίτερες και καθαρές γραμμές στην μορφή των κτηρίων, καθώς και μοντέρνα κτήρια σε σειρά, κυρίως επί των οδών Ιακωβίδου, Ηλία Ζερβού, Καβάφη κ.α. Υπάρχουν στην περιοχή μονώροφες και διώροφες κατοικίες, όπου  τα κτήρια αυτού του είδους περιβάλλονται από κήπο.

  Επίσης αρκετές  πολυκατοικίες ανεγέρθησαν 1990 – 2010 σε θέσεις παλιών κατοικιών ή εργοστασίων.

   Στις πολυκατοικίες πριν το 1990 υπάρχουν μαγαζιά στο ισόγειο όπου έχουν καταλειφθεί από το λιανικό εμπόριο.

   Στην συνοικία  υπάρχουν Τράπεζες, και σε κάθε γειτονιά Σούπερ Μάρκετ και περίπτερα. Στην Αχαρνών μετά την εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου προς Νέα Φιλαδέλφεια υπάρχουν αρκετά μαγαζιά με αθλητικά ρούχα και μερικά άλλα μαγαζιά λιανικής πώλησης. Βέβαια απέναντι από την εκκλησία δεσπόζει το JUMBO.

  Υπάρχουν δρόμοι που έχουν μαγαζιά λιανικής πώλησης, όπως η Παπαντωνίου, η Ιακωβίδου , η Πετρίδου και τα μαγαζιά γύρω από το σταθμό του Αγίου Ελευθερίου. Υπάρχουν Ηλεκτρονικά Καταστήματα, Καταστήματα και Πρατήρια Υποδημάτων, Ψιλικά Είδη και Προμηθευτές Ψιλικών, Οικιακά Είδη, Είδη Καπνιστού, Έπιπλα, Ηλεκτρολογικό Υλικό, Υφάσματα, Χρώματα, Λιανική και Χονδρική Πώληση Απορρυπαντικών, Αντιπροσωπείες Μοτοσυκλετών και αυτοκινήτων, Κοσμήματα , Είδη Υγιεινής, Ηλεκτρικές Οικιακές Συσκευές, Παιδικά Ρούχα - Βρεφικά Είδη, Γραφική Ύλη, Αναλώσιμα και Είδη Γραφείου, Κουρτίνες, Τζάμια και Κρύσταλλα, Ηλεκτρικά Εργαλεία, Φυσικό Αέριο, Καλλυντικά, Αρτοποιεία – Φούρνοι, Μπαταρίες, Αργυρά και Επάργυρα Είδη, Κρεοπωλεία, Φωτιστικά, Σχολικά Είδη, Οπωροπωλεία, Ζαχαροπλαστεία κλπ,

  Εδώ να αναφέρουμε τα Ανθοπωλεία της Βικέλα όπου πλήθος επισκέπτες  έρχονται από πολλές περιοχές της Αθήνας να προμηθευτούν άνθη και χώματα. Βέβαια πριν την κρίση υπήρχε πολύ μεγαλύτερη κίνηση και περισσότερα μαγαζιά.

DSCN0362.JPG

Μαγαζιά στο σταθμό Αγίου Ελευθερίου

  Υπάρχουν φαρμακεία σε όλη την συνοικία και κάθε γειτονιά, καθώς και ιατρεία όλων των ειδικοτήτων και κτηνιατρεία.

Στην περιοχή κοντά στην εκκλησία υπάρχουν μερικές καφετέριες, όπου η νεολαία συχνάζει αλλά και ταβέρνες, αλλά και σε κάθετους δρόμους για όλα τα γούστα όπως στη Καβάφη.

  Στη Νιρβάνα στη γειτονιά των Τριών Γεφυρών υπάρχουν πολλά συνεργεία, αλλά και μερικά διάσπαρτα σε όλη τη συνοικία Αγίου Ελευθερίου.

  Στην περιοχή υπάρχει και το Ξενοδοχείο ΞΕΝΟΦΩΝ Αχαρνών 340.  Σε αυτό το ξενοδοχείο είχε παιχτεί μεγάλο μέρος της  ταινίας "Η θεία μου η χίπισσα" την εποχή περίπου που είχε χτιστεί.

  Οι κάτοικοι της περιοχής λόγω συγκοινωνίας έχουν πρόσβαση σε όλα τα Νοσοκομεία της Αθήνας. Όμως και στην περιοχή ή κοντά σε αυτή υπάρχουν.

DSCN0512

Αρνητικά στο Αστικό περιβάλλον περιοχής

  Η εξέλιξη και η ανάπτυξη των πρώτων οικισμών μέσα στα πλαίσια των τότε δυνατοτήτων και περιορισμών οδήγησε στη δημιουργία ενός συνόλου γενικών κανόνων και προτύπων για το σχεδιασμό της συνοικίας του Αγίου Ελευθερίου, που αποτέλεσαν και το υπόβαθρο του πολεοδομικού σχεδιασμού σε όλη την προβιομηχανική περίοδο. Οι οικισμοί εκείνης της εποχής προσδιόριζαν την περιβαλλοντική επιβάρυνση, τις περισσότερες φορές με βάση τα όρια αντοχής των φυσικών οικοσυστημάτων

  Η σχέση ανάμεσα στο οικιστικό και φυσικό περιβάλλον ανατράπηκε με τη δημιουργία στη περιοχή εργοστασίων, όπου η εμφάνιση των μηχανών και η ανεξέλεγκτη κατανάλωση μη ανανεώσιμων μορφών ενέργειας προκάλεσαν σημαντική υποβάθμιση στο φυσικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την απότομη αύξηση του πληθυσμού, την έντονη αστικοποίηση και συνεπώς τη μεγέθυνση της συνοικίας.

  Στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια, η έντονη αστικοποίηση και η χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου προκάλεσε νέα προβλήματα. Βέβαια η ανάπτυξη με άλλες περιοχές της Αθήνας ήταν μικρότερη, αλλά οπωσδήποτε δεν διέφυγε της επέλασης της πολυκατοικίας της ανοικοδόμησης του ’70 και του ’80, αποτελώντας έτσι, ενιαίο χώρο με τα πυκνοκατοικημένα Κάτω Πατήσια.

DSCN0363.JPG

Σταθμός Αγίου Ελευθερίου

Τα σημαντικότερα προβλήματα τα είναι τα εξής:

DSCN0373.JPG

Έλλειψη χώρων στάθμευσης

  Παρατηρείται, ότι υπάρχουν αρκετοί νόμοι. Παρόλο αυτά είναι ευδιάκριτο ότι αυτοί δεν εφαρμόζονται από τους κατοίκους της περιοχής όπως θα έπρεπε ή δεν έχουν εφαρμοστεί για αρκετό χρονικό διάστημα ώστε να καταγραφούν αποτελέσματα. Αυτό κυρίως οφείλεται στην έλλειψη συνεργασίας, επικοινωνίας μεταξύ των δημόσιων φορέων και συντονισμού.   

  Η βιοκλιματική αρχιτεκτονική αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες της οικολογικής δόμησης, η οποία ασχολείται με τον έλεγχο των περιβαλλοντικών παραμέτρων στο επίπεδο των κτιριακών μονάδων μελετώντας τις ακόλουθες κατευθύνσεις:

  Ο βιοκλιματικός σχεδιασμός ενός κτιρίου συνεπάγεται τη συνύπαρξη και συνδυασμένη λειτουργία όλων των συστημάτων, ώστε να προκύπτουν θερμικά και οπτικά οφέλη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

  Παράλληλα με το Βιοκλιματικό Σχεδιασμό των κτιρίων, σε ευρύτερη κλίμακα, πρέπει να λάβει χώρα ο Βιοκλιματικός Σχεδιασμός αστικών περιοχών, με σκοπό τη μείωση του φαινομένου της αστικής θερμικής νησίδας και τη βελτίωση του αστικού μικροκλίματος. Τεχνικές του σχεδιασμού αυτού αποτελούν :

  Όμως η οικοδόμηση της περιοχής Αγίου Ελευθερίου σε διάφορες φάσεις δημιουργεί  πρόβλημα και ανεπάρκεια ως προς τη συμμετοχή βιοκλιματικών κριτηρίων στο σχεδιασμό των παλαιών κτιρίων. Βέβαια στην περιοχή  υπάρχουν κτίρια που οικοδομήθηκαν με νέες προδιαγραφές, αλλά και αυτά στο όνομα του κέρδους έχουν ελλείψεις. Επίσης, ενώ ο συντελεστής δόμησης ήταν μικρότερος ξαφνικά έγινε μεγαλύτερος γύρω στο 2000. Σήμερα μετά την κρίση του 2010 δεν υπάρχει ανοικοδόμηση στην περιοχή.

  Στην περιοχή κατά καιρούς έχει γίνει προσπάθεια ανάπλασης χώρων πρασίνου, όμως χρειάζονται συντήρηση και επέκταση κυρίως γύρω από την περιοχή του Ποδονίφτη. Στην περιοχή του Ποδονίφτη υπάρχουν αρκετά αυθαίρετα κτίσματα τα οποία μάλιστα δεν χρησιμοποιούνται.

DSCN0392.JPG

Αυθαίρετα κτίσματα

  Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι η στάθμευση των αυτοκινήτων. Οι δρόμοι έτσι έχουν μικρότερο πλάτος και πολλές φορές τα πεζοδρόμια είναι κατειλημμένα από αυτοκίνητα. Η έλλειψη χώρων στάθμευσης και η δυσχερής μετακίνηση πεζή και με ποδήλατο είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο. Όμως αυτό οφείλετε ότι δεν υπάρχουν δημόσια παρκινγκ και οι κάτοικοι της περιοχής δεν ανήκουν σε εύπορες οικογένειες για να ενοικιάσουν υπάρχοντα. Υπάρχουν οικόπεδα τα οποία πολλές φορές είναι σκουπιδότοποι, ενώ θα μπορούσαν να απαλλοτριωθούν και να γίνουν υπόγεια παρκινγκ και από πάνω πράσινο ώστε να λύνονται συγχρόνως δύο προβλήματα.

  Η συνοικία έχει οδικούς άξονες την Αχαρνών, την Βικέλα , την Τσούντα και είναι  πολύ κοντά με την Εθνική οδό. Αν και υπάρχει διευκόλυνση στις συγκοινωνίες,  υπάρχει ένα πρόσθετο ζήτημα της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος, το πρόβλημα της ηχορύπανσης. Η στάθμη του θορύβου υπερβαίνει κατά πολύ το θεσμοθετημένο όριο των 67 Db (A) για τον δείκτη Leq. Έτσι ο πληθυσμός σε ορισμένα σημεία, ζει με απαράδεκτα υψηλά επίπεδα κυκλοφοριακού θορύβου. Επειδή το σχολείο μας βρίσκεται επί της Αχαρνών, μερικές φορές υπάρχει πολύς θόρυβος και μάλιστα τις ώρες που πρέπει τα παράθυρα να είναι ανοιχτά για να αερίζονται οι αίθουσες.

  Λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του δείκτη ιδιοκτησίας ΙΧ στις ώρες αιχμής δημιουργείται  κυκλοφοριακή συμφόρηση Οι επιπτώσεις αυτών των προβλημάτων έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής των πολιτών με σημαντικότερες την ατμοσφαιρική και ηχητική ρύπανση, τις χαμένες ανθρωποώρες και το οικονομικό και κοινωνικό κόστος. Η κακή κατάσταση των πεζοδρομίων και η απουσία ελεύθερων χώρων και πρασίνου επιδεινώνει το πρόβλημα.

Εμπόδια και κακοτεχνίες

  Επίσης έχει διαπιστωθεί δυσκολία προσπέλασης των πεζοδρομίων και διαβάσεων οδών, εξ αιτίας κυρίως των υφιστάμενων κακοτεχνιών, της αυθαίρετης κατάληψης από μόνιμα εμπόδια ή εγκαταστάσεις και της παράνομης στάθμευσης οχημάτων . Η περιορισμένη σε πολλές περιπτώσεις επιφάνεια των πεζοδρομίων μειώνεται σημαντικά εξαιτίας ανορθολογικής τοποθέτησης στοιχείων του αστικού εξοπλισμού ή τοποθέτησης επ’ αυτών διαφόρων εμποδίων ή δράσεων. Τα ανωτέρω καθιστούν μη λειτουργική και ασφαλή την διέλευση ή την στάση των χρηστών επ' αυτών και οδηγούν στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος για τους πεζούς, τόσο από πλευράς ασφάλειας και άνεσης όσο και από αισθητικής πλευράς.

Στην περιοχή παρουσιάζεται  διπλό μειονέκτημα της αυξημένης πολεοδομικής πυκνότητας χωρίς επαρκείς ελεύθερους χώρους και της έλλειψης (ιδιωτικού) χώρου κατοικίας κατά κεφαλήν.

  Οι αιχμές της κυκλοφορίας, συνολικά στο οδικό δίκτυο , εμφανίζονται στο χρονικό διάστημα 7:00 – 9:00 και 14:00 – 16:00. Η ωριαία κυκλοφορία, κατά τις περιόδους αυτές, ανέρχεται σε ποσοστό 6-7% της συνολικής ημερήσιας κυκλοφορίας. Στην Αχαρνών η κυκλοφορία διατηρείται σε υψηλά επίπεδα από τις 8:00 έως τις 21:00 χωρίς σαφείς αιχμές, χαρακτηριστικό γνώρισμα μίας κυκλοφοριακά κορεσμένης περιοχής.  Η μέση ταχύτητα κίνησης των οχημάτων είναι 12 χλμ./ώρα, ενώ στις ώρες αιχμής μειώνεται στα 10 χλμ./ώρα. Το επίπεδο εξυπηρέτησης του οδικού δικτύου φανερώνει την κατάσταση κορεσμού στην οποία έχει περιέλθει. Επίσης, χαμηλά επίπεδα εξυπηρέτησης παρουσιάζουν οι αρτηρίες της Καυτατζόγλου στην άνοδο, η Τσούντα, η Κουρτίδου. 

Καυτατζόγλου

  Η στάθμευση σε πολλές  περιοχές  είναι προβληματική λόγω της  πυκνοδομημένες περιοχής. Η κύρια μορφή παράβασης που καταγράφεται  είναι η στάθμευση σε πεζοδρόμια, και ακολουθούν, με σημαντικά ποσοστά παραβατικότητας η υπέρβαση επιτρεπόμενης ταχύτητας, η στάθμευση σε πεζοδρόμους και η στάθμευση σε ράμπες για ΑΜΕΑ . Λοιπές παραβάσεις με χαμηλότερη συχνότητα είναι η στάθμευση σε πλατείες, νησίδες, αναστροφή κλπ. Όλα τα φαινόμενα  έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, της κινητικότητας και τελικά της ποιότητας ζωής, αλλά και της οικονομικής βιωσιμότητας της περιοχής.

Στάθμευση

  Πρόβλημα αποτελεί και η καταστροφή πινακίδων, σημάτων κυκλοφορίας, αυθαίρετη γραφή σε τοίχους κ.λπ. τα οποία θα πρέπει να διορθωθούν.

Ένα άλλο πρόβλημα που παρατηρείται είναι ότι, σε περίπτωση βροχόπτωσης υπάρχουν αρκετές πιθανότητες πλημμύρας. Κάποια συμβολικά παραδείγματα είναι στην κάθοδο της Τσούντα προς Εθνική ,στην  Κουρτίδου κοντά στον Ποδονίφτη μπροστά από την ΔΟΥ  ΙΔ ΑΘΗΝΩΝ κλπ.

  Στις 26/07/2018, ισχυρή καταιγίδα προκάλεσε πλημμύρες και ζημιές σε οχήματα στη περιοχή μας.    Το μεγαλύτερο ημερήσιο ύψος βροχής κατέγραψε ο σταθμός με 72 mm (σε 1 ώρα). Λόγω της σφοδρής νεροποντής, πολλές κεντρικές οδικές αρτηρίες πλημμύρισαν, με αποτέλεσμα τη διακοπή της κυκλοφορίας των οχημάτων. Συγκεκριμένα, η τροχαία απέκλεισε την οδό Καυταντζόγλου, η οποία πλημμύρησε μέχρι το ύψος των αυτοκινήτων. Λόγω της κλιματικής αλλαγής αυτά τα φαινόμενα πιθανόν να επαναληφτούν . Έτσι θα πρέπει τα φρεάτια να είναι καθαρά και οι κακοτεχνίες των δρόμων να διορθωθούν.

 

 

Εγκαταλελειμμένα ζώα