49ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΡΧΙΚΗΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ    ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 1 - ΤΟ ΔΡΑΜΑ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ 2    ΕΝΔΥΜΑΤΑ - ΠΡΟΣΩΠΕΙΑ      ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ ΕΩΣ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΕΠΟΧΗ      ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΜΑΘΗΤΩΝ& ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ      ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

 «    ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ  ΣΤΗ ΔΙΑΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ  »

(Αρχαία Αθήνα –Σύγχρονη Εποχή)

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ

Σχολικό Έτος 2015-2016

ΕΝΤΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ: ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑΣ


Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών

   Η ανθρώπινη αναζήτηση για έκφραση είναι προαιώνια, συμβαδίζει ΅ε τις προσπάθειες ενηλικίωσης της ανθρωπότητας. Η φύση, οι εσωτερικές κινήσεις των στοιχείων και η διαδοχή των ουράνιων σωμάτων, προκαλεί το ερέθισμα της μίμησης. Η επανάληψη των εκφράσεων, διαδοχικές κινήσεις μίμησης δημιουργούν τη χορευτική έκφραση. H  μίμηση   ως μέσον  έκφρασης  και  αυθορμητισμού,  θα  αποτελέσει  την  αρχή  μιας πορείας υπέρβασης της ανθρώπινης απομόνωσης. Ο χορός πλαισιώνεται σταδιακά ΅ε ακροβασίες, επίδειξη εργαλείων, απομιμήσεις ήχων κι ανθρώπινες κραυγές. Η τάση αποκατάστασης μιας αρμονικής σχέσης του ανθρώπου ΅ε το περιβάλλον, εκφράζεται ως μορφοποίηση των φυσικών δυνάμεων, η ανάγκη εξευμενισμού ΅ε την αποθέωσή τους. Με το χορό, ο άνθρωπος ανακαλύπτει τον πλούτο της έκφρασης, πριν ορίσει το λεξιλόγιο, διατυπώνει το φόβο και τη φρίκη, την ικεσία και το δισταγμό, ιχνηλατεί την αναπαράσταση μιας δράσης.

  Με αυτοσχεδιασμό ο πυρήνας των ιερών δρώμενων εξελίσσεται σε αυτόνομη εκδήλωση. Μέσα από το συντονισμό και τη βελτίωση των εκφραστικών δυνατοτήτων, ύστερα  από  την  κατάκτηση  της  επικοινωνίας  ΅ε  το  λόγο,  αναπηδά  το  αρχέγονο δραματικό και θεατρικό στοιχείο.

  Τo Δράμα ως κατάληξη της αυτοσχέδιας έκφρασης, είναι η αποδέσμευση των εκφραστικών λειτουργιών από την ιερατική κηδεμονία, που απελευθέρωσε το δρόμο προς τις Τέχνες. Η συγκροτημένη λιτανεία των Μυστηρίων προέκυψε από ΅ία προσανατολισμένη γραμμή πομπής. Το πλήθος, παρακολουθώντας στο ύπαιθρο τα δρώμενα, σχηματίζει ΅ια νοητή καμπύλη. Αυτή  η ρευστή διαμόρφωση των αρχέγονων τελετών (από τη σύμπτυξη των σωμάτων ή πολυγωνικά ΅ε πρόχειρους πάγκους) εξελίχθηκε στο κυκλικό σχήμα που μέχρι σήμερα βλέπουμε στα πανηγύρια. Ο κύκλος  αποτελεί τη σχηματική ολοκλήρωση της συνάθροισης μιας κοινότητας, καθώς εξασφαλίζει τη συνεχή ροή δράσης από όλα τα σημεία του και την ενότητα της έκφρασης γύρω από το κέντρο του.

  Οι αυτοσχέδιες ερωταποκρίσεις του προεξάρχοντος ΅ε τους μύστες, η ανάγκη παραστατικής αφήγησης των μύθων, οδήγησαν στην προσθήκη κοινωνικών θεμάτων και ιστορικών γεγονότων πάνω στον αρχικό ιστό των ιερών ύμνων.


Σε μελανόμορφο σκύφο του 6ου αιώνα π.Χ. Δεξιά άντρας παίζει δίαυλο, ενώ μπροστά του η μικρή μορφή του Πανός υποδέχεται το χορό.
Σύμφωνα με ορισμένους ερευνητές, πρόκειται για μία από τις πρωϊμότερες παραστάσεις κωμικού ηθοποιού που διαλέγεται με το χορό και ίσως αποτελεί προστάδιο 'αγώνος'.
 Boston, Museum of Fine Arts.
© Museum of fine Arts, Boston.

Συμμετέχοντες Μαθητές

*      ΑΡΣΕΝΙΚΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ  Β1

*      ΓΕΡΑΝΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ  Β1

*      ΓΡΑΒΑΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ  Β1

*      ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ Β1

*      ΖΕΡΒΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ  Β1

*      ΚΟΛΛΥΡΗ ΦΩΤΕΙΝΗ Β1

*      ΛΕΚΚΑ ΑΝΤΩΝΙΑ  Β1

*      ΜΑΖΑΡΑΚΗ ΑΡΤΕΜΗ  Β2

*      ΜΑΛΑΠΑΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ  Β2

*      ΜΑΡΤΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ  Β2

*      ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β2

*      ΜΠΟΥΡΑ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Β2

*      ΜΠΡΟΥΖΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΗ Β2

*      ΝΙΚΗΤΕΑ ΔΗΜΗΤΡΑ Β2

*      ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ Β2

*      ΠΡΟΥΒΑ ΑΘΗΝΑ – ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ Β2

*      ΒΙΣΝΙΕΒΣΚΙ-ΧΙΤΣ ΔΑΥΪΔ-ΕΜΙΛ Γ1

*      ΚΟΛΥΒΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ  Γ1

Υπεύθυνοι καθηγητές

Ø  ΚΑΤΣΙΚΑΣ ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ ΠΕ02

Ø   ΚΩΣΤΟΥΡΟΥ ΑΔΑΜΑΝΤΙΑ  ΠΕ03

Ø  ΚΑΛΛΙΟΥ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΑ   ΠΕ02