49ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΡΧΙΚΗΕΠΙΣΤΡΟΦΗΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣΠΕΡΙΟΔΙΚΟΔΡΩΜΕΝΑΝΟΜΟΘΕΣΙΕΣ


 

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

 

Οι μαθητές της περσινής  Β τάξης Αστρονομίας του 49ου ΓΕ.Λ Αθηνών με χαρά δέχθηκαν  να συμμετέχουν στο Πανελλήνιο διαγωνισμό Αστρονομίας ΕΝΤΥΠΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ, γιατί θα τους δινόταν η ευκαιρία να δημιουργήσουν κάτι δικό τους. Αποφάσισαν να φτιάξουν ένα ντοκιμαντέρ για το Ηλιακό Σύστημα, αλλά δραματοποιημένο. Βγήκε μια τριμελής επιτροπή και ζήτησαν την βοήθεια από μαθητές του τμήματος της πληροφορικής . Έτσι η επιτροπή έγινε πενταμελής. Αργότερα ζητήθηκε η βοήθεια από το τμήμα του Σχεδίου. Θα συνεχίσουν για την εμπειρία τους οι μαθητές.

Συγκεντρώθηκαν πληροφορίες για το Ηλιακό Σύστημα, τις οποίες αξιολογήσαμε καθώς και φωτογραφίες ως υποστηρικτικό υλικό των κειμένων.  Θέλαμε   αυτό που θα δημιουργήσουμε να ήταν ενδιαφέρων και καινοτομικό. Έτσι γράψαμε ένα σκετς για να ελαφρύνουν τα κείμενα και εντάξαμε εκεί  γεγονότα που έχουν συμβεί τα τελευταία 50 χρόνια. Το ονομάσαμε ο Εξοστρακισμός του Πλούτωνα γιατί το μεγαλύτερο κομμάτι του αφορούσε αυτόν . Για να συνδεθεί το σκετς  με τα κείμενα αποφασίσαμε να δανείσουμε τις φωνές μας στους πλανήτες και τον Ήλιο. Τα τελικά κείμενα και τις ιδέες μας τις θέσαμε στο τμήμα της Αστρονομίας , συμπληρώθηκαν και άρχισε η πραγματοποίηση του ονείρου.

Ηχογραφήθηκαν οι αφηγήσεις και ενωθήκαν με τις  φωτογραφίες στον Η/Υ. Χρησιμοποιήθηκαν προσομοιώσεις από πρόγραμμα Ηλιακού Συστήματος , ως φόντο για την παρουσίαση πλανητών – μαθητών, ντύθηκαν όλα αυτά με γνωστά κομμάτια ως μουσική και βιντεοσκοπήθηκαν.

Όταν ήρθε η ώρα να παιχθεί το σκετς ζητήθηκε η βοήθεια από τα τμήματα του σχεδίου Α και Β Λυκείου. Αποφασίσθηκε επειδή οι αποστάσεις και τα μεγέθη ηλίου -πλανητών είναι αδύνατον να αναπαρασταθούν σε μικρούς χώρους, έστω και παραλείποντας κάποιες παραμέτρους , το σκετς να βιντεοσκοπηθεί και κάθε μαθητής πλανήτης να ανεβαίνει στη σκηνή μόνος του, καθώς και σε ορισμένες περιπτώσεις ο πλανήτης με το δορυφόρο του. Έτσι χρησιμοποιήθηκε σαν σκηνικό ο ουράνιος  θόλος και ο πλανήτης - μαθητής θα ήταν  σαν να φαίνεται κάποια στιγμή από κάποιο παρατηρητή με τηλεσκόπιο.

Σ΄ αυτήν την εργασία συμμετείχαν  31μαθητές και οι υπόλοιποι του τμήματος της Αστρονομίας. Τα μέσα που χρησιμοποιήσαμε ήταν ερασιτεχνικής λύσης μικροφωνικές εγκαταστάσεις φωτισμοί και  βιντεοκάμερα. Η εργασία στο τέλος της χρονιάς παρουσιάσθηκε σ’ όλο το σχολείο που την υποδέχθηκε με μεγάλη  χαρά.

Όταν ολοκληρώθηκαν όλα, στον  απολογισμό μας συνειδητοποιήσαμε οι συμμετέχοντες ότι είχαμε απ’ όλη αυτή  τη διαδικασία βγει κερδισμένοι. Είχαμε ανταλλάξει γνώσεις με τους συμμαθητές μας στην πληροφορική, το σχέδιο την αστρονομία. Αλλά και οι υπόλοιποι μαθητές του σχολείου μας, ενθουσιασμένοι από την πρωτότυπη αυτή παρουσίαση, μας δήλωναν πως έμαθαν βασικά πράγματα από στοιχεία για την Αστρονομία, και εμείς ως επιτροπή βιώσαμε λόγω δημιουργικής ενασχόλησης τόσο ενδιαφέρουσα εμπειρία. Καταλήξαμε δε στο συμπέρασμα πως η σωστή αγωγή για μάθηση περνά μέσα από την προσωπική δημιουργία και συμμετοχή. Σ΄ αυτή όλη τη προσπάθεια η κ. Κωστούρου ήταν βέβαια πάντα δίπλα μας. Η διευθύντρια του σχολείου κ. Κονδύλη  μας συμπαραστάθηκε σ΄ αυτό.

 

Η συντακτική επιτροπή