49ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΡΧΙΚΗΕΠΙΣΤΡΟΦΗΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣΠΕΡΙΟΔΙΚΟΔΡΩΜΕΝΑΝΟΜΟΘΕΣΙΕΣ

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ

 

  Οι πρωτόγονοι λαοί σύμφωνα με κάποιες σύγχρονες μελέτες (Wilder, Clawson) έχει αποδειχθεί  ότι είχαν αναπτύξει την έννοια της μέτρησης (με κλαδιά) και της αντιστοιχίας, ενώ 100.000 χρόνια πριν είχαν χρησιμοποιήσει κάποιες μαθηματικές λέξεις. Οι κυνηγοί τροφοσυλλέκτες (70.000-20.000 χρόνια πριν) ενδεχομένως να καταλάβαιναν την απλή πρόσθεση, τον πολλαπλασιασμό και την αφαίρεση , ενώ το μοίρασμα της τροφής δείχνει ότι μπορεί να κατανοούσαν και τη διαίρεση.

        

  Οι Σουμέριοι και εν συνεχεία οι Ακκάδες, στη χώρα που αργότερα έγινε γνωστή ως Βαβυλωνία, ήταν ο πρώτος λαός που ασχολήθηκε με την μαθηματική επιστήμη. Ήταν γνωστοί για τις μεγάλες μηχανικές κατασκευές τους, και ανέπτυξαν τα μαθηματικά λόγω αναγκών που προέκυψαν από τη συγκεκριμένη ενασχόλησή τους. Στους Βαβυλώνιους αποδίδεται και το εξηνταδικό σύστημα αρίθμησης το οποίο μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται σε διάφορους τομείς, όπως η μέτρηση του χρόνου. Επίσης είχαν συντάξει πολλούς πίνακες για πολλαπλασιασμό, εύρεση τετραγώνων και τετραγωνικών ριζών, ενώ είχαν και γνώση ειδικών περιπτώσεων του Πυθαγορείου θεωρήματος, και γενικότερα έφτασαν σε μεγαλύτερο μαθηματικό επίπεδο από τους σύγχρονούς τους Αιγυπτίους.                            ( ΒΑΒΥΛΩΝΙΟΙ)

   

  Οι Αιγύπτιοι ήταν λαός που ασχολήθηκε και αυτός με την μαθηματική επιστήμη. Οι γνώσεις που κατείχαν ήταν απόρροια της αναγκαιότητας επίλυσης προβλημάτων που σχετίζονταν με τις γεωργικές τους καλλιέργειες κατά μήκος του ποταμού Νείλου. Οι περισσότερες γνώσεις μας σε ότι αφορά τα Αιγυπτιακά μαθηματικά, προέρχονται από δυο διάσημους παπύρους, τον πάπυρο του Rhind που χρονολογείται περίπου το 1650 π.Χ. και του παπύρου της Μόσχας που χρονολογείται μεταξύ 2000π.Χ και 1800 π.Χ.

  

ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ

Από αυτούς φαίνεται ότι οι Αιγύπτιοι κατείχαν αξιόλογες γνώσεις καθώς ασχολούνταν με συγκεκριμένες περιπτώσεις αριθμητικών προβλημάτων (υπολογισμός όγκων, επίλυση εξισώσεων κ.ά.) χωρίς ωστόσο να φαίνεται ότι είχαν αναπτύξει γενικές μεθόδους επίλυσης προβλημάτων.

  Άλλοι λαοί που ασχολήθηκαν αυτήν την περίοδο με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με τα μαθηματικά ήταν οι Κινέζοι, οι Ινδοί, οι Φοίνικες, και οι Κρήτες της Μινωικής περιόδου, καθώς και οι Αχαιοί (Μυκηναϊκή εποχή)                        

         

ΜΙΝΩΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

 Οι μαθηματικές γνώσεις όλων αυτών των λαών ήταν συνυφασμένες με τη γενικότερη κοινωνική, πολιτικοοικονομική και πολιτιστική ανάπτυξή τους, και ουσιαστικά πρόκειται για συλλογή εμπειρικών μεθόδων αναγκαίων για την  εκτέλεση έργων και διαδικασιών που θα  βοηθούσαν σε αυτήν την ανάπτυξη. Το γεγονός ότι οι μέθοδοι αυτές που ανέπτυξαν έμειναν σε πρακτικό επίπεδο και δεν απέκτησαν μορφή κανόνων, δηλαδή θεωρητική βάση, οφείλεται κατά κύριο λόγο στη δομή της κοινωνίας τους, καθώς οι βαθιές θεοκρατικές δομές που ίσχυαν, είχαν ως αποτέλεσμα την μη περαιτέρω εξέλιξη της κατεχόμενης γνώσης.

         

 

ΜΥΚΗΝΑΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ