49ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

ΑΡΧΙΚΗΕΠΙΣΤΡΟΦΗΕΠΟΜΕΝΗ

Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

 

ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Οι Έλληνες είχαν συλλάβει τη θρησκευτικότητα σαν σεβασμό προς τους θεούς και τις ηθικές αξίες της κοινωνίας και όχι σαν ζήτημα ατομικής συνείδησης.
Υπήρχαν μερικά μυστικιστικά στοιχεία ανατολικής προέλευσης και περιστασιακή απόδειξη παρεκκλίσεων, όπως για παράδειγμα στις χθόνιες λατρείες του Διονύσου, της Δήμητρας, της Περσεφόνης- κόρης και του ’δη, στις φιλοσοφίες των Πυθαγορείων. 

                                    

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Στην αρχαία Ελλάδα η μαθηματική επιστήμη χωριζόταν σε δυο μεγάλους κλάδους, το θεωρητικό και τον εφαρμοσμένο. Ο πρώτος από αυτούς που χαρακτηριζόταν ως καθαρός και καθολικός, περιλάμβανε την αριθμητική και την γεωμετρία, ενώ ο δεύτερος ο ασχολημένος με τα  αισθητά , περιλάμβανε τις τέχνες λογιστική, γεωδαισία, οπτική, κοινωνική, μηχανική και αστρονομία.
Ο Δημόκριτος και οι Σοφιστές ήταν οι πρώτοι που ασχολήθηκαν  με την γεωμετρία των απειροστών μεγεθών , εγκαινιάζοντας έτσι έναν κλάδο των μαθηματικών εντελώς πρωτοποριακό για των 5ο π.Χ. αιώνα. Το δυστύχημα ήταν ότι με αυτό το είδος των μαθηματικών διαφωνούσε ο Πλάτων, με αποτέλεσμα οι αληθινά πρωτοποριακές αυτές θεωρίες να μείνουν για καιρό στο περιθώριο και να μη βρουν άξιους συνεχιστές.
Το άλλο μεγάλο ζήτημα που είχε απασχολήσει τα ελληνικά Μαθηματικά κατά την προευκλείδεια περίοδο είναι οι άρρητοι ή ασύμμετροι αριθμοί. Η ύπαρξή τους, σύμφωνα με τον Πάππο τον Αλεξανδρινό, διαπιστώθηκε για πρώτη φορά από τους Πυθαγόρειους. Επειδή όμως οι Πυθαγόρειοι είχαν θεμελιώσει τα μαθηματικά τους και την φιλοσοφία τους, αποκλειστικά πάνω στα σύμμετρα μεγέθη, ήταν επόμενο η ανακάλυψη της ασυμμετρίας να συγκλονίσει τα θεμέλια της κοσμοθεωρίας τους.
Η χρονολογία ανακάλυψης της ασυμμετρίας  συνδέεται άμεσα με το όνομα του προσώπου που έκανε την ανακάλυψη. Το ερώτημα είναι αν το πρόσωπο αυτό ήταν ο ίδιος ο Πυθαγόρας ή κάποιος μαθητής του. Αν και κανείς δεν μπορεί να απαντήσει με τη βεβαιότητα σ’ αυτό το ερώτημα , το πιθανότερο είναι ότι την ανακάλυψη δεν την έκανε ο Πυθαγόρας . Κι αυτό γιατί είναι απίθανο ο Πυθαγόρας να είχε ανακαλύψει την  ασυμμετρία και ταυτόχρονα να είχε διατυπώσει τη φιλοσοφική του θεωρία , στην οποία όπως είναι γνωστό κυριαρχούν οι φυσικοί αριθμοί και η έννοια των σύμμετρων μεγεθών.
Οι Πυθαγόρειοι προσπάθησαν να ξεπεράσουν  το πρόβλημα της ασυμμετρίας με την λεγόμενη θεωρία των πλευρικών και διαμετρικών αριθμών. Ονόμαζαν πλευρικούς τους αριθμούς που παριστάνουν τα μήκη πλευρών τετραγώνων και διαμετρικούς τους αριθμούς που παριστάνουν τα μήκη των αντίστοιχών διαμέτρων των ίδιων τετραγώνων .

                    

Η πρώτη παρατήρησή μας αφορά στην επιλογή του αρχικού τετραγώνου, το οποίο έχει πλευρά και διαγώνιο ίσες με την μονάδα. Ακόμη και οι μη εξοικειωμένοι με τα μαθηματικά γνωρίζουν ότι στην κλασική ευκλείδεια γεωμετρία δεν υπάρχει τετράγωνο με πλευρά ίση με την διαγώνιο. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να συμβεί μόνο σε τετράγωνα με απειροελάχιστα μήκη πλευρών και διαγωνίων, τα οποία ας ονομάσουμε απειροστά τετράγωνα. Έτσι λοιπόν, συμπεραίνουμε ότι οι Πυθαγόρειοι είχαν προχωρήσει τις έρευνές τους και στον πολύ ριζοσπαστικό για τα δεδομένα τους τομέα των απειροστών μεγεθών.
Ο Δημόκριτος ήταν ο πρώτος που διατύπωσε προτάσεις σχετικά με την σχέση των όγκων του κώνου και του κυλίνδρου. Ο Δημόκριτος βρήκε ότι όγκος ενός κώνου ισούται με το ένα τρίτο του όγκου ενός κυλίνδρου, που έχει την ίδια βάση και ίσο ύψος. Επίσης, βρήκε ότι ο όγκος μιας πυραμίδας ισούται με το ένα τρίτο του όγκου ενός πρίσματος. Ο Δημόκριτος και οι Σοφιστές ήταν συνεχιστές της μαθηματικής παράδοσης που είχαν εγκαινιάσει ο  Θαλής και οι άλλοι  Ίωνες  φιλόσοφοι, δηλαδή της παράδοσης που έδινε προτεραιότητα στα μαθηματικά των μετρήσεων και των υπολογισμών.                     
Ως μαθητικές τέχνες λοιπόν μπορούμε να πούμε ότι χαρακτηρίζονται οι τέχνες της εφαρμογής των θεωρητικών μαθηματικών στην επίλυση των καθημερινών προβλημάτων της ζωής (υπολογισμών, διανομών, κατασκευών). Τις τέχνες αυτές τις υπηρετούσαν οι ίδιοι οι μαθηματικοί, και οι μαθητές τους κάτω από τη εποπτεία τους.

                             
Μετήσεις βαρών                                                                          

             
Θέατρα Επιδαύρου και Θορικού

            
Το όρυγμα του Ευπαλίνου

                              

                        

                      
τετρακτύς

            
Εκτροπή ποταμού ’λυ από Θαλή  - Κατασκευή πλοίων

                   

                      

ΧΗΜΕΙΑ
Οι ιδέες των αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων ήταν η απαρχή πολλών σημερινών εννοιών των φυσικών επιστημών. Η αρχαία ελληνική φυσική φιλοσοφία είχε μεγάλη επίδραση και στη σύγχρονη χημεία, είτε άμεσα είτε έμμεσα, έστω και μέσω των παραδοξοτήτων της αλχημείας. Μερικές από αυτές τις ιδέες που βρήκαν εφαρμογή στη χημεία ακόμη και σήμερα είναι :

                    

Το κλασσικό διάγραμμα ενός τετραγώνου εγγεγραμμένου σε ένα άλλο. Στις γωνίες του ενός βρίσκονται τα βασικά στοιχεία και στις γωνίες του άλλου βρίσκονται οι ιδιότητες τους.
Η έννοια του στοιχείου. Η θεωρία των τεσσάρων βασικών στοιχείων ή ριζωμάτων (γη, ύδωρ, πυρ και αήρ) διατυπώθηκε από τον Εμπεδοκλή. Τα τέσσερα στοιχεία ήταν μέρος της φιλοσοφικής του συμβολής και ιδιαίτερα το ποίημα «Περί Φύσεως». Τα πάντα είναι συνδυασμοί αυτών των τεσσάρων στοιχείων. Στα στοιχεία αυτά αποδίδονται κυκλικά οι ιδιότητες «υγρό», «θερμό», «ξηρό» και «ψυχρό» ως πρωτεύουσες ή δευτερεύουσες. Ο αήρ είναι πρωτίστως υγρός και δευτερευόντως θερμός, το πυρ είναι πρωτίστως θερμό και δευτερευόντως ξηρό, η γη είναι πρωτίστως ξηρή και δευτερευόντως ψυχρή και το ύδωρ είναι πρωτίστως ψυχρό και δευτερευόντως υγρό.


<1>, <2>